مستند دربي‌هاي سرخابي به روايت لنگی ها(مزدک میرزایی)
اخبار باشگاه فوتبال استقلال و حواشی فوتبال و ورزش
تاريخ : چهار شنبه 18 مرداد 1391
نويسنده : داود اکبری و میثم اکبری
 

شهرآورد» به تهيه‌كنندگي مزدك ميرزايي اواخر مرداد ماه روي آنتن شبكه مستند مي‌رود. مستندي كه قرار است تمام اتفاقات ۴۴سال دربي‌هاي استقلال و پرسپوليس نشان دهد. ميرزايي از جزئيات اين مستند ورزشي مي‌گويد

 
افکارنیوز: مستند «شهرآورد» به تهيه‌كنندگي مزدك ميرزايي اواخر مرداد ماه روي آنتن شبكه مستند مي‌رود. مستندي كه قرار است تمام اتفاقات ۴۴سال دربي‌هاي استقلال و پرسپوليس نشان دهد. ميرزايي از جزئيات اين مستند ورزشي مي‌گويد

سه روز بعد از «سيزده به در» سال ۱۳۴۷ بود كه براي اولين بار دو تيم استقلال(تاج) و پرسپوليس مقابل هم قرار گرفتند تا نطفه جذاب‌ترين، مهم‌ترين، پرحاشيه‌ترين و پرطرفدارترين اتفاق ورزشي كشور بسته شود. اتفاقات و نتايجي كه در دربي تهران رخ مي‌دهد تا مدت‌ها تيتر يك روزنامه‌ها و محل كل‌كل طرفداران متعصب دو تيم است و معمولا پرداختن به اين بازي در دوره‌هاي مختلف ناخودآگاه باعث جذب كلي مخاطب مي‌شود.

سال‌ها بود كه جاي توليد برنامه جامعي درباره اين اتفاق مهم در تلويزيون خالي بود ولي گويا مزدك ميرزايي در اين زمينه مستندي ۳۰ قسمتي به نام « شهرآورد» تهيه كرده كه قرار است از ۳۰ مرداد روي آنتن شبكه مستند برود. به همين دليل به سراغ ميرزايي رفتيم و در گفت‌وگويي كوتاه اطلاعات تكميل‌تري در خصوص اين مستند از او گرفتيم كه در ادامه مي‌خوانيد.

روايت همه جنجال‌ها و حاشيه‌ها

جنجال و حاشيه يكي از ركن‌هاي اصلي ۷۴ دربي گذشته استقلال و پرسپوليس است.داستان بازي‌هاي ناتمام كه چند بار تكرار شده، مساوي‌هاي هميشه مسئله دار، مشت و لگدهايي كه بازيكنان دو تيم در بعضي بازي‌ها نثار هم كرده‌اند، صحبت‌هاي جنجالي مربيان و بسياري از حواشي اين مدلي هميشه جزو لاينفك مسابقات اين دو تيم بوده است و به گفته ميرزايي قرار است تمام اين حواشي و جنجال‌ها در اين مستند به مخاطبين ارائه شود: «ما قرار است همه دربي‌ها از اولين بازي تا امروز را از هر نظر پوشش دهيم. در اين مستند سعي كرديم هر اتفاقي كه در اين ۴۴ سال در بازي‌هاي اين دو تيم رخ داده را كاملا بررسي كنيم. در اين بررسي‌ها به سراغ پيشكسوتان و تمام تصاوير آرشيوي موجود تلويزيون از اين بازي‌ها رفتيم تا همه اتفاقات همه جانبه و از زواياي گوناگون بررسي شود.»

خاطره‌گويي براي دربي شش‌تايي

اما نكته مهمي‌كه وجود دارد اين است كه از بسياري بازي‌هاي قديمي ‌اين دو تيم به خصوص بازي‌هاي قبل از انقلاب تصويري وجود ندارد، از جمله بازي معروف شش تايي‌ها كه در آن پرسپوليس با نتيجه ۶ بر صفر استقلال را شكست داد.

ميرزايي اين مسئله را يكي از مشكلات پيش روي ساخت اين مستند مي‌داند ولي راه حلي براي آن پيدا كرده است: «ما از بازي‌هاي قبل از انقلاب تصاوير آرشيوي نداريم به همين دليل سعي كرديم با تمام آدم‌هاي مهمي ‌كه در آن دربي‌ها حضور داشتند گفت‌وگو كنيم و خاطرات جذابي كه دارند را از زبان خودشان به تصوير بكشيم. خاطراتي كه قطعا براي مردم جذابيت زيادي خواهد داشت. نمونه‌اش هم خاطرات آدم‌هايي است كه در آن دربي معروف به شش تايي هم حضور داشته‌اند، به همين دليل قسمت‌هاي اول كار صد‌در‌صد تصاوير توليدي خودمان خواهد بود.»

تصاوير مستند از سال ۶۱ به بعد

اما به گفته ميرزايي از دربي‌هاي سال ۶۱ به بعد آرام آرام تصاوير بازي‌ها به اين مستند اضافه مي‌شود: «تقريبا از سال ۶۱ به بعد ما تصاوير آرشيوي و پشت صحنه دربي‌ها را داريم و از همه منابع آنها را جمع‌آوري كرده‌ايم، هر چقدر جلوتر مي‌آييم اين تصاوير كامل‌تر و دقيق‌تر مي‌شود، صحنه‌هاي حساس، مصاحبه‌هاي جنجالي، گل‌هايي كه زده شده و بسياري از تصاوير شايد ديده نشده و جذابي را به دست آورده‌ايم كه به مرور و در طي۳۰قسمت آنها را پخش خواهيم كرد.

البته هر چه جلوتر مي‌رويم با توجه به اينكه تصاوير سال به سال كامل‌تر مي‌شود ما آرام آرام به يك تناسب بين پخش تصاوير توليدي خودمان و تصاوير آرشيوي موجود مي‌رسيم و فكر مي‌كنم از نيمه‌هاي مستند تعادل ۵۰ درصدي بين اين‌ها به وجود خواهد آمد، البته منكر اين نمي‌شوم كه ديدن تصاوير آرشيوي براي مردم كه يا آنها را نديده‌اند يا كلي با آ‌نها خاطره دارند جذاب‌تر است.» به گفته ميرزايي اين برنامه مجري ندارد و روي تصاوير نريشن‌هايي خوانده خواهد شد كه خودش اين كار را انجام مي‌دهد.

حضور همه گزارشگران قديمي

اما يكي از نكات مهم و جذاب دربي‌هاي قديمي‌ گزارش گزارشگران آن زمان است كه براي چند نسل پر از خاطره است، گزارشگراني مثل منوچهر صالح‌نيا، جهانگير كوثري و بهرام شفيع در دهه ۶۰ وعباس بهروان و اسكندر كوتي در ابتداي دهه ۷۰ كه بعد از آنها نسل جديد گزارشگران مثل عادل فردوسي‌پور، جواد خياباني و خود مزدك ميرزايي هم به آنها اضافه شدند.

در اين سال‌ها بيشتر اوقات كه تصاوير منتخب دربي‌هاي قديم از تلويزيون پخش شده صداي جديد روي تصاوير گذاشته‌اند كه حس قديمي‌ بودن آن را كاملا از بين مي‌برد ولي ميرزايي در اين مستند كاملا حواسش به اين مسئله بوده است: «تا آنجايي كه توانستيم سعي كرده‌ايم در تك تك صحنه‌هايي كه قرار است از دربي‌هاي مختلف پخش كنيم از گزارش اورجينال و اصلي آن استفاده كنيم، مطمئنا اين اتفاق براي مخاطبان ما هم بسيار جذاب‌تر و بهتر خواهد بود. به هر حال ما تمام سعي‌مان را كرديم كه اين مستند كامل‌ترين اثري باشد كه از دربي استقلال و پرسپوليس ساخته شده و اميدواريم اين اتفاق رخ داده باشد.»

مستند شهرآورد در ۳۰ قسمت ۳۰ دقيقه‌اي تهيه شده و همان‌گونه كه در ابتداي گزارش گفتيم از ۳۰ مرداد روي آنتن خواهد رفت.

منبع: هفت صبح

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








آخرين مطالب